Zuidereiland deel 1

13 november 2016 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Dag 9:
We hebben vandaag de ferry genomen naar het Zuidereiland en toen zijn we naar Kaikoura gereden, aan de oostkust van het eiland. Onderweg hebben we een groep zeehonden gezien en gefotografeerd die op de rotsen lagen, ze waren vooral erg lui en heel schattig. Ze leken een beetje chagrijnig toen we dichterbij kwamen, maarja we hadden dan ook hun middagdutje verstoord. Na het vele rijden afgelopen week, vandaag op de ferry en daarna weer rijden ben ik een beetje op. Ik ben moe, kan niet geweldig goed slapen in de van en kijk al erg uit naar Azië. Nieuw Zeeland is prachtig, maar door de hoge kosten en de beperkte tijd die ze mee brengen kan ik niet helemaal goed tot rust komen merk ik. Misschien is het kamperen toch ook niet helemaal voor mij weggelegd, in ieder geval niet met zoveel regen ;).
Ik denk dat het allemaal veel beter wordt als we een beetje zon krijgen!

Dag 10, Myrinne:
Vandaag was voor mij het hoogtepunt van deze reis (tot nu toe in ieder geval). We zijn potvissen gaan spotten in Kaikoura. Dit is een kustplaats aan de oostkant van het Zuidereiland. Een groot gedeelte van de wateren eromheen is bescherm zodat al het leven een goede kans heeft. Er komen verschillende soorten dolfijnen en walvissen voor. Ook zijn er het hele jaar orka's te zien en fur seals. We gingen met de boot van Whale Watch (ga niet als je misselijk wordt van overgevende Chinezen) en zagen na 10 minuten de eerste 'sperm whale'! Hij kwam even lucht halen tussen het jagen door. Ze kunnen tot wel 2 uur beneden blijven en dit doen ze door de lucht op te slaan in hun bloed en spieren. Vervolgens gaan ze 1000 tot 3000 meter diep op jacht. Meestal eten ze grote inktvissen, maar af en toe een witte haai lusten ze ook!! Dat wist ik echt niet. De kracht en de grote van de walvis wat zo mooi om te zien dat Tom en ik er allebei stil van werden. Gelukkig zagen we 'm nog een tweede keer. Ik vond het echt geweldig. Doe dit zeker als je ooit in Nieuw-Zeeland komt! Op het moment zijn we onderweg naar Hokitika vanuit de wooded gulley camping. We gaan de glow worm caves bekijken. We zijn benieuwd, want dit is een grot met gloeiwormen waar je gratis heen kan terwijl de andere toeristisch en duur zijn. Als er maar een paar gloeiwormen blijken te zitten is dat ook prima, dan gaan we in het stadje rondkijken! Wat we vooral hopen is dat het stopt met regenen ;)

Dag 11:
Rijdend van Kaikoura (oostkust) naar Hokitika (westkust) zijn we door de meest ruige en geweldige landschappen gekomen die ik ook heb gezien. Perfect begroeide groene valleien omringd door gigantische bergen waarvan de toppen in sneeuw bedekt zijn. Het stopte halverwege de rit ook eindelijk met regenen, wat meteen de goede sfeer helemaal terug bracht! Bij Albert's Pass zijn we gestopt om even koffie te drinken en daar kwamen we erachter dat er op nog geen 800 meter afstand een waterval was met een pad er naartoe. Het zien van de waterval en het soort typische 'regenwoud' wat hier tegen de bergen op groeit was echt geweldig. We hebben heel wat foto's gemaakt en ook gewoon een tijd staan kijken naar het machtige natuurgeweld op nog geen 10 meter afstand. Na een goede lunch zijn we verder gereden richting onze eindbestemming voor vandaag, Hokitika. We gingen eigenlijk voor de Glowworm Dell naar dit plaatsje, maar eenmaal aangekomen bleek dat het om een klein stukje bebossing ging waar s'avonds wel eens wat gloeiwormen te zien zijn. We hebben besloten niet te wachten en na een drankje in het centrum zijn we doorgegaan naar een DOC camping 24 km ten zuiden van Hokitika.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rikie Groenestein:
    13 november 2016
    hey globetrotters het is jammer van al die regen, valt in Nederland erg mee, wel hebben
    jullie veeel meer mooi,s te zien dan wij echt overweldigend he!
    Heel veel plezier nog ook tijdens de reis en het kramperen (kampliedjes zingen)voor de sfeer
    wil wel eens helpen Ha,Ha Dikke zoen van het thuisfront
  2. Kelly:
    13 november 2016
    Wat een mooi verhaal weer! Wij hebben er ondertussen een dingetje van gemaakt dat ik de verhalen voorlees aan Cordian haha, de reisblog staat dan ook bij mijn favoriete websites zodat ik de site altijd bij de hand heb! Have lots of fun and be safe! Dikke knuffel van ons xxxxxx
  3. Mariëlle:
    14 november 2016
    Hoi! Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen. Dank je wel dat je ons op deze manier de gelegenheid biedt om een beetje mee te genieten (al is het misschien niet altijd genieten, het is natuurlijk wel een prachtervaring). Liefs vanuit Almere