Nieuw Zeeland, noorder eiland deel 2

9 november 2016

Reisblog:

Dag 5:
We zaten vlakbij het stadje Rotorua en besloten hier naartoe te gaan. Het wordt door de kiwi's (Nieuw-Zeelanders) ook wel het "Vegas van Nieuw-Zeeland" genoemd*. In het stadje waren in ieder geval erg veel barretjes en casinotentjes waar om half 11 s'ochtends al mensen aan het bier zaten, want de Allblacks (Nieuw-Zeelands rugby team) moesten tegen Ierland spelen. Tijdens een korte wandeling door het stadje hoorden we ineens geschreeuw in de verte, natuurlijk reden genoeg om even te gaan kijken! En we werden getrakteerd op een ware 'haka' van een lokale Maori stam. Dit als een eerbetoon aan de geesten van hun voorouders, en de boot waarop ze hierheen gevaren waren. Zie enigszins vaag filmpje. We hebben onze kleren kunnen wassen in Rotorua, wat misschien niet noemenswaardig lijkt, maar op zondagmiddag voor ons een hele overwinning was.
Na deze korte City Tour zijn we wat verder gereden en hebben we de Pahutaroa hike gedaan, met daarna als kers op de taart een warme douche bij de mountainbike verhuurtent. Het lukt nog niet om te wennen aan de prachtige omgeving waarin we elke dag rondrijden- en wandelen, maar ik vraag me ook af of dit ooit went. De meeste kiwis die we tot nu toe zijn tegengekomen lijken enorm trots op hun land en de schoonheid hiervan. Dit is iets wat ik helemaal kan begrijpen.

*Één zatte kiwi noemde het zo toen we een flesje wijn aan het kopen waren in Coromandel.

Dag 6:
Tijdens het reizen in een campervan merken we al snel dat we bar weinig van auto's weten en ook niet bepaald handig zijn met kamperen. Tijdens onze ruim twee uur durende tour door hobbiton leek het ons niet nodig om de lampen uit te zetten... Gelukkig hadden ze daar gerekend op domme toeristen en kwam er meteen een medewerker met een draagbare accu met startkabels om ons weer op weg te helpen.
Myrinne: "Oh we moeten eigenlijk elke dag de olie en het water checken in de auto, zullen we dat even doen?" Tom: "ja doen we..." uiteraard hebben wij allebei geen flauw idee hoe dit werkt. Wederom was de Nieuw-Zeelandse bevolking goed voorbereid op onze onnozelheid! Een medewerker van een tankstation heeft rustig de tijd genomen om ons te laten zien hoe dit werkt en verzekerde ons ervan dat het nu helemaal goed zit met het olie- en waterpeil.
Naast de dingen die we leren over auto's merken we ook dat we nog wat dingen te weten komen over kamperen in Nieuw-Zeeland. Overal door het land verspreid zijn campings te vinden, maar lang niet alle campings hebben goede voorzieningen. Over het algemeen is het al heel wat als er een toilet aanwezig is, laat staan drinkwater. Vanaf dag 1 is de jacht op warme douches geopend en leren we steeds sneller s'ochtends de auto inpakken om weer verder te kunnen.

Dag 7:
Vandaag was een verschrikkelijke dag wat betreft het weer. Het heeft van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat geregend. We hadden gelukkig de hele dag ingepland om te rijden dus dat viel erg mee, maar door al de regen en de kou die daarbij komt kijken krijg je al snel een slecht humeur. We zijn van Lake taupo naar Wellington onderweg als we in een café met wifi opzoeken wat nog erg mooie locaties zijn waar opnames zijn gemaakt voor de lord of the rings films. We komen er tot mijn grote spijt achter dat we Mount Doom al misgelopen zijn, maar gelukkig kunnen er met een paar uurtjes omrijden nog naar een andere vette locatie, genaamd de Putangirua Pinnacles, dus daar rijden we heen vandaag! Dit is de plek waar in de film het leger van geesten wordt opgezocht in de bergen. In werkelijkheid is het een mooie stek aan de zuidkust van het noorder eiland. We komen rond half 6 aan op de aangrenzende camping en eten snel een blik soep met stokbrood en proberen uit alle macht alles vanuit de auto te doen zodat we de regen niet in hoeven, ergens is het wel weer heel gezellig zo samen.

Dag 8:
Gastblogger Myrinne:

Jeejtje, Tom schreef het al maar wat een weer was het. Afgelopen nacht waaide het zo hard dat we bang waren dat de auto om zou waaien. We waren dus al vroeg wakker en gingen de wandeling naar de pinnacles maken. Ging allemaal goed en was super mooi! Totdat we het stuk langs de rivierbedding wilde doen en en (ja, heel dom) er achter kwamen dat die hoger stond dan normaal door de regen. We hebben een aantal keer de rivier over moeten steken en kwamen na een ietsjes langere wandeling weer aan bij ons busje! De weg werd vervolgd naar Rivendell, ook een locatie van Lord of the Rings. Ik vond er helemaal niks aan en wilde gewoon slapen haha. Tom was razend enthousiast. De camping die erbij zat is wel enorm genieten en gelukkig hebben we nu prachtig weer! Bovendien was het een super mooie nacht. Ik heb nog nooit zo veel sterren gezien.

1. Rikie Groenestein:
    9 november 2016
    Jullie belevenissen zijn nu al meer dan hier in 1 maand krijg ik het idee.
    Erg leuk zoals jullie het schrijven en prachtige foto,s echt meegenieten.
    Dag lieverds denk vooral ook een noodpakketje eten en drinken!