Op tempeljacht in Cambodja

9 februari 2017 - Siem Reap, Cambodja

Deel 1:
Een korte vlucht zonder vertraging, een soepele douane (we hebben geen ticket het land uit dus we zijn erg illegaal bezig), een pinautomaat waar gewoon met ons pasje Amerikaanse dollars kunnen pinnen en een stralend zonnetje. Een goed begin in Cambodja! We nemen de Tuk Tuk naar centrum Phnom Penh en we vinden het allebei weer heerlijk om in een rommelige omgeving te zijn met overal nieuwe dingen te bewonderen en waar we ons kunnen verbazen over de lokale cultuur. We hebben gelezen en gehoord dat Phnom Penh de moeite niet waard is en dat je beter meteen door kan reizen, maar dat snappen we eigenlijk niet helemaal. Er zijn genoeg gezellige plekjes te vinden en het bruist er van het leven. Wat ons wel meteen opvalt is dat hier echt veel meer westerse toeristen zijn dan op onze vorige, meer afgelegen bestemmingen.

Wat ons ook opvalt is dat hier bijzonder veel mannen van boven de 40 alleen of in kleine groepjes op reis zijn, vaker wel dan niet omringd door een paar jonge Cambodjaanse meiden... Op elke straathoek zit dan ook wel een soort van bordeel of dansclub met meisjes waaruit gekozen kan worden. Het geeft ons de koude rillingen om het 'sekstoerisme' in levende lijven te zien.

Nadat we het een beetje hebben laten bezinken gaan we lekker uit eten, bestellen goedkope biertjes (50 cent voor een halve liter van de tap) en we eten verse gegrillde vis bij een Street food tentje.
Dag twee was heftig. We zijn namelijk naar de Killing Fields geweest vlak buiten Phnom Penh. Dit is één van de honderden plekken waar onder het regime van Pol Pot en zijn Rode Khmer duizenden mensen op extreem brute wijze zijn vermoord. De massagraven met restanten van de slachtoffers zijn een bewijs van dit onmenselijke verleden van Cambodja. We hebben de audiotour gedaan en op veel momenten hebben we met tranen in onze ogen rondgelopen. Het is vreemd om te beseffen dat iedereen boven de 40 dit heeft meegemaakt en dat destijds 1 op de 4 mensen in Cambodja om het leven is gekomen. Het land had nu heel anders kunnen zijn.

Zoals ook dit blog, heeft onze reis soms twee gezichten. We zien heftige dingen en denken na over wat we zien, maar tegelijkertijd genieten we van alle pracht en praal en juist ook de verschillen per land. Op moment van schrijven zitten we namelijk weer op een prachtig tropisch eiland aan de zuidkust van Cambodja, te genieten van de zee en de heerlijke rustige omgeving. We maken zometeen een wandeling naar een vissersdorpje en vannacht slapen we in een hangmat onder de sterren. We zijn gelukkig en blij dat we hier zijn; Myrinne gaat steeds vaker de confrontatie aan met de 'huiskatten' die hier overal voorkomen, en is blijkbaar al een stuk minder allergisch. De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

Deel 2:
Na Koh Ta Kiev zijn we via Phnom Penh naar Siem Reap gereden. Onderweg hebben we nog pech gehad met de bus, waardoor we ongeveer 2,5 uur hebben gewacht voordat we door konden. Na twee dagen in de bus zijn we enorm opgelucht als we in Siem Reap aangekomen zijn en besluiten we het tempo weer een beetje te matigen. We hebben een fijn Guesthouse gevonden en we willen hier een week blijven. Siem Reap is bekend om de vele nabijgelegen tempels, waaronder ook Angkor Wat (vrij vertaald ongeveer: hoofdtempel). Ongeveer iedereen die naar Cambodja gaat bezoekt ook deze tempel(s), en na onze eerste dag op locatie snappen wij ook meteen waarom. Ongelofelijk. Dat zijn de tempels van Siem Reap. Door de bossen heen lopend droom ik af en toe even helemaal weg naar een andere wereld, zo ontzettend indrukwekkend is de omgeving waarin we lopen. De tempels zijn gebouwd in de 11e en 12e eeuw en stralen een soort macht uit waardoor je vanzelf een beetje spiritueel wordt (als je het nog niet was). Het landschap doet me soms denken aan sommige computerspelletjes die ik heb gespeeld (Guildwars Luuk!) en ik bedenk me dat deze spellen, en ook veel films, natuurlijk juist hier hun inspiratie vandaan halen.

We gaan moe en voldaan terug naar ons guesthouse om op te laden voor nog twee dagen tempels ontdekken. Tussendoor genieten we van het stadje zelf, wat bijzonder is in de vele verschillende kanten die het heeft. Er is een pubstreet die niet onderdoet voor Sunny Beach, een gezellig centrum waar knusse restaurants gevestigd zijn en een traditionele markt waar je allerlei leuke kleding en spulletjes voor in huis kan kopen. Wij komen de dagen nog wel even door zo! :)

1. Gerson Kobayashi (HaunTed):
    9 februari 2017
    Amazing trip, Tom!

(I've been reading your blog to practice Dutch now and then, I hope you don't mind)