Nieuw Zeeland, noorder eiland

6 november 2016 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Op verzoek dan toch een reisblog! Het is ook eigenlijk wel handig om dit een beetje centraal te houden, zo hoef je alles maar een keer op te schrijven natuurlijk ;)

Dag 1:
Onze grote reis is begonnen in Nieuw Zeeland, Auckland. Hier hebben we onze eerste nacht doorgebracht in een airbnb kamertje vlakbij het vliegveld. Het was even bijkomen na een reis van ruim 30 uur, 6 films, 6 maaltijden en een heleboel verstoorde dutjes, maar de volgende ochtend konden we niet wachten om snel de campervan op te halen en onze reis echt te beginnen!

Dag 2:
De tweede dag zijn we van Auckland naar de Coromandel gereden. Dit is een gebied in het noordoostelijke puntje van het noorder eiland. Hier naartoe rijden was een waar genot! De weg liep via slingerweggetjes door idilische groene heuvels over in een rit langs de zee en door de bergen tot we in het slapende mini-stadje van Coromandel aankwamen. Hier hebben we even een kop koffie gedronken en hebben we een wandeling langs de kust gemaakt voordat we naar onze eerste DOC (department of conservation) camping doorgereden zijn. Deze campings zijn voornamelijk te vinden in totaal afgelegen gebieden midden in de natuur, met wat stromend water en toiletten maar vooral erg mooie uitzichten bij het opstaan! Kamperen is weer even wennen, het is erg Basic met de weinige spullen die we hebben meegenomen, en sochtends wassen in een ijskoude rivier is ook even wat anders! Maar al met al is het echt een geweldige ervaring waar je jezelf bij tegen komt.

Dag 3:
Op dag twee zijn we toch maar naar hobbiton gereden, ook al hadden we eigenlijk gezegd dat we dit niet zouden doen. Het leek mij toch stiekem helemaal geweldig om dit van dichtbij mee te maken, nu we er toch zijn. Gelukkig wilde Myrinne ook wel mee met de Tour en hebben we hier het grootste gedeelte van de dag doorgebracht (zie foto's). Het was mooier dan ik verwacht had en uiteindelijk had ik het liefst meteen de hele Lord of the rings Tour door nieuw Zeeland willen doen! Myrinne vond dit net iets té... Helaas. Die avond zijn we doorgereden naar de volgende DOC camping, waar we een ongelofelijk mooie plek hadden aan de Waikato river (waar de Hobbits in de film richting van de enorme standbeelden varen haha). Hier heb ik de volgende ochtend de foto met de regenboog gemaakt vanuit ons bedje in de auto.

Dag 4:
Na een mager ontbijtje (we dachten nog wel een supermarkt tegen te komen, jammer dit) en een extreem koude douche (ze doen niet aan warm water hier) zijn we doorgereden op weg naar Rotorua. Onderweg kwamen we nog een Nederlands stel tegen in een klein dorpje, waar zij sinds anderhalf jaar wonen. We hebben het gehad over hun beslissing om hierheen te komen en hoe dat verlopen is. Blijkbaar is het lang niet zo moeilijk voor een Nederlander om hierheen te emigreren als wij van te voren dachten! Eenmaal in Rotorua aangekomen hebben we een wandeltocht gedaan door Waimangu volcanic valley, het jongste geothermische gebied ter wereld (de vulkaan is in 1886 tot uitbarsting gekomen en sinds 1907 niet meer actief). Overal komt de zwavel lucht omhoog door de kratermeren en de rotsen, waardoor gekleurde afzettingen vormen en kokende stroompjes water door het hele gebied lopen. De foto van het azuurblauwe meer is een krater genaamd inferno's crater is een gat in de zijkant van de berg die door een ingewikkeld geologisch mechanisme elke 32 dagen precies overstroomd en een kokende lijn trekt naar beneden.
Wat tot nu toe opvalt aan nieuw Zeeland is de enorme diversiteit aan natuur. Het ene moment zie je overal de glooiende groene heuvels die je in hobbiton ook tegenkomt, en het volgende moment loop je door een vulkanisch gebied dat omgeven is door tropische begroeiing. Ik denk niet dat ik me de aankomende weken ga vervelen in dit magische land!

Tot de volgende wifi ;)