Borneo!

18 januari 2017 - Kinabalu Park, Maleisië

Myrinne:
We zijn op Borneo! Het is een langgekoesterde droom van Tom en mij om hierheen te gaan. Voordat we elkaar kende keken we al de documentaires op National Geographic en Animal Planet.

We vlogen naar Kota Kinabalu, een grote stad in de provincie Sabah, en we waren blij verrast! Na Indonesië viel het erg op hoe schoon alles hier is. De wegen zijn perfect, er is geen afval op straat, geen getoeterd(!!!) en mensen zijn heel rustig en spreken bijna allemaal Engels. Maleisië is dan ook een stuk welvarender dan Indonesië.

In KK sliepen we in de Chinese wijk waar talloze restaurantjes zaten met de lekkerste curry's en Chinese gerechten. We vielen meteen met de neus in de boter want de dag na onze aankomst was er markt. De markt liet goed zien hoe dingen er hier aan toe gaan. Er werd werkelijk álles verkocht. Van egels, katten, hamsters, vissen en honden tot kleding, tassen, eten, zwaluwnesten en whitening crèmes. Heel leuk om te zien en een prachtige verzameling van kleuren en geluiden. Na deze chaos zijn we 's avonds naar de night market geweest waar je in de haven bij kleine eetkraampjes de lekkerste seafood gerechten kan krijgen. Je kan ook hier alles kopen van een normale vis tot (helaas) ook haaien en roggen.

Maarrr; om steden te zien zijn we niet naar Borneo gegaan. We hebben ondertussen al aardig wat gezien van de geweldige natuur. Zo zagen we al neusapen, flying lemurs, silvered leaf monkeys en honderden vlinders.
We hebben door de jungle gevaren op een bootje en gingen vandaag bij Kinabalu National Park de jungle in. Op eigen houtje een trekking doen is een van de gaafste dingen die er is. We zijn echt fan van hiken sinds we in Nieuw-Zeeland zijn geweest. Je ziet heel veel details en hoort de geluiden. Dat zeggende; we gingen zo op in de natuur en hadden iets te lang 'ge-ohhhh en ge-aaaht' waardoor we opeens moesten opschieten om de waterval nog te zien voordat het donker werd. Maar man, wat was dat het waard. Het leek wel of de waterval tot de hemel kwam. Ongelofelijk mooi was het. Met tranen in mijn ogen stond ik te kijken terwijl achter mij Tom als een gek zo blij in het opspattende water stond. Helaas hadden we niet al te lang. We hadden 3 uur over de heenweg gedaan en hadden nog maar 1.5 tot het donker werd. Je kunt je misschien wel voorstellen dat doorlopen in de jungle vrij lastig is en niet te vergelijken met een ommetje door het Kronenburgerpark... We moesten wel lachen om onszelf terwijl we ondertussen de engste insecten, waaronder tientallen bloedzuigers, van ons afsloegen.
Eind goed al goed. We zijn weer op onze kamer met heerlijk vermoeide spieren en een voldaan gevoel:)

1. Mariëlle:
    18 januari 2017
    Spannend zo net voor het donker door de jungle! Fijn dat jullie het gered hebben :-) Die insecten (bloedzuigers, jakkes!) lijken me niks, maar flying lemurs en silvered leaf monkeys lijken me geweldig om te zien. Je moet er wat voor over hebben :-)
    Echt heel bijzonder dat jullie je eerste vakantiedroom nu gewoon beleven! Veel plezier en dank voor het schrijven en de plaatjes: erg leuk om een beetje met jullie mee te kunnen leven. X
  2. Lis:
    19 januari 2017
    Dag Jongens. Wat is het fijn om te lezen dat jullie zo volop genieten. En compliment zoals jullie alles zo opgeschreven hebben. Ik zie het al helemaal voor me. Neem alleen al de namen van de steden. Top hoor jongens.

Met de hartelijke groeten uit een koud dorpje in Gelderland: Westervoort.
    Amatoo.......
  3. Tom:
    20 januari 2017
    Hoi Lis,

Leuk dat je onze blog volgt en bedankt voor de positieve reacties! Het is heel bijzonder hier, dus voor ons is het erg fijn om het een beetje kunnen delen met iedereen thuis. Stiekem hopen we dat er misschien lezers zijn die overtuigd raken om ook hierheen te gaan in de toekomst ;)
    We zullen proberen mee te leven met jullie, in de Barre omstandigheden! Ma heeft me ook al wat sneeuw foto's gestuurd, heftig hoor.

Groetjes aan iedereen daar,

Tom
  4. Rikie Groenestein:
    21 januari 2017
    Jouw verhaal Myrinne en jullie foto's nemen ons mee de warmte in, het doet ons voor eventjes de winter vergeten hier.Het ontroerd ons hoeveel jullie smen beleven en genieten.
    Laat jullie niet verleiden door die apen om in de jungle te blijven hoor.
    Veel liefs uit het koude Elst.