Bali week 1:

26 november 2016 - Ubud, Indonesië

Bali dag 1:

We zijn vanaf Christchurch via Brisbane naar Denpasar, Bali gevlogen. Een hele reis weer! Met wachten op beide vliegvelden erbij zijn we bijna 24 uur 'onderweg' geweest, maar dan heb je ook wat! De eerste indruk van Bali is heftig; het woord cultuurshock lijkt hier wel van toepassing. We worden op het vliegveld bijna aangevallen door een horde taxichauffeurs die ons willen meenemen. Ik moet nog even wennen aan het negeren en doorlopen, maar Myrinne weet hier al wat beter mee om te gaan en dus zitten we snel in de taxi op weg naar Ubud. Dit is een dorp op ongeveer anderhalf uur naar het noorden rijden vanaf Denpasar. Naast de duidelijke cultuurverschillen tussen ons en de Balinese bevolking is het ook even wennen aan het klimaat en de omgeving. Ik had een enorm heftige drukkende warmte verwacht waarbij je 24 uur per dag aan het zweten bent, maar dit valt me tot nu toe alles mee. Het is natuurlijk wel van levensbelang om overal lekker rustig aan te doen, dus dat doen we dan ook graag. Zo hard als de auto's en scooter/motoren langs razen over de gehele breedte van de weg (en stoep in sommige gevallen), zo langzaam slenteren wij door het dorpje heen. Dan is er nog de omgeving. Ubud is een toeristische plek, maar niet té toeristisch. Het is een plaatsje met enorm veel gezellige, kleurrijke, winkeltjes en warungs (kleine lokale restaurantjes) en overal waar je kijkt zijn "homestays" en bed and breakfasts. Het dorp is niet geweldig goed onderhouden aan de ene kant, maar het is wel bezaaid met tempels en prachtige gebouwen aan de andere kant. Daarnaast hoef je maar een paar honderd meter te lopen of je komt oerwoud of rijstvelden tegen, een hele bijzondere combinatie zo samen met het drukke toeristische leven in het dorp. Ik kan nog heel lang doorgaan over de indrukken, de geuren, de kleuren en de mensen hier, maar eigenlijk kan ik er maar één ding over zeggen: je moet het echt zelf een keer beleven denk ik. Dus dat gaan we nu doen!