Laos, ‘eenvoudige' versie van Thailand? - gastblog door Peter, de vader van Myrinne

19 maart 2017 - Pakse, Laos

Voor de reizigers die Thailand kennen: ik heb Laos ervaren als min of meer een ‘eenvoudige’ en vooral rustigere versie van Thailand. Marlies en ik hebben in de laatste weken van maart tien dagen met Myrinne en Tom door het zuidelijke deel van Laos gereisd. Het was zo relaxed en makkelijk met z’n vieren! Dank daarvoor! En natuurlijk heerlijk om jullie na 4 1/2 maand eindelijk weer een keer te zien.

Via het internationale vliegveld van Savannakhet aangekomen in Laos. Met een soort 1 1/2 baan en 1 gate dat tevens de Transit ruimte is, zo mooi in zijn eenvoud. Vervolgens door naar Pakse met 80.000 inwoners de 2e stad van Laos… Wat meteen opvalt is het weinige verkeer, met vooral scooters en pickup auto’s. Koeien, honden en geiten krijgen over het algemeen de ruimte om veilig over te steken, en nemen daar graag gebruik van. Over het algemeen werd er rustig gereden, veilig ingehaald en weinig getoeterd. Ook al relaxed ;-)

De mensen zijn aardig en behulpzaam en als toerist word je niet ‘lastig’ gevallen. Een zeer kleine minderheid spreekt een beetje Engels, overige communicatie vindt via plaatsjes (restaurant) en enkele woorden plaats.

De 4000 islands (in de Mekong rivier) in het verre zuiden van Laos zijn zeker een bezoek waard. Het eilandje Don Det is een zeer relaxte plaats met nauwelijks autoverkeer em veel hostels met restaurantjes. Tijdens een toer nog zoetwaterdolfijnen gezien, heel leuk. De busrit van 5 uur terug naar Pakse was erg warm: de buitentemperatuur was 34 graden, de airco van de bus was kapot en de ramen konden niet van open. Veel drinken!

In de buurt van Thakhek, tussen een Karstgebergte, in een backpackers enclave van Duitse klimmers hebben we met succes een middag een klimcursus gevolgd. Erg leuk om te doen, en ware teambuilding gezien het zekeren door je klimpartner :-).

De hoofdstad Vientiane met 200.000 inwoners doet als een grote stad aan, met meer verkeer en voorsteden dan elders in Laos. Mooi is het uitzicht op Thailand aan de andere kant van, alweer, de Mekong. Al met al is Laos aan te raden voor diegene die rustig wil kunnen reizen en niet perse op zoek is naar uitzonderlijke bezienswaardigheden maar wil genieten van natuur en rust.

1. Lis:
    23 april 2017
    Dag Tom en Myrne. Hoe gaat het met jullie? Alles goed. Wat gaat de tijd hard. Het is alweer eind april. Hier in Nederland is de meivaantie begonnen. Twee weken vrij.Dus hopen dat de zon snel doorkomt. Mijn zoon is in Oostenrijk en mijn dochter gaat ook binnenkort naar een warm land. Hebben jullie het ook steeds warm weer.Veel plezier nog en geniet. Groeten Lis